گروه بین‌الملل: نخست‌وزیر کره‌شمالی که برای سفری 3روزه وارد پایتخت کره‌جنوبی شده است، با هان داک سو، نخست وزیر کره‌جنوبی دیدار کرد.

آخرین باری که نخست وزیران 2 کشور با یکدیگر دیدار کرده بودند، سال 1992 بود و پس از آن به‌دلیل برنامه تسلیحات اتمی کره‌شمالی متوقف شد.

به گزارش رویترزپیش از این دیدار که برای نخستین بار پس از 15 سال صورت گرفت، کیم یونگ ایل نخست وزیر کره‌شمالی قول داد تا نهایت تلاش خود برای دستیابی به نتایج مثبت در گفت‌وگوهایش با هان داک سو همتای کره‌جنوبی‌ را به‌کار بندد.

مذاکرات دو طرف در واقع ادامه و تکمیل‌کننده توافقنامه سران 2 کشور محسوب می‌شود که ماه اکتبر گذشته در پیونگ یانگ میان کیم جونگ ایل، رهبر کره‌شمالی و رو موهیون رئیس‌جمهور کره‌جنوبی برگزار شد.

در توافقنامه مزبور 2 کشور بر افزایش همکاریهایشان در زمینه انعقاد پیمان دائم صلح در شبه جزیره کره و نیز روابط اقتصادی تأکید کردند.

محورهای مذاکرات 2 طرف عمدتاً همکاری‌های اقتصادی و تسهیل اتحاد خانواده‌های جدا افتاده در دو سوی مرز خواهد بود، اما انتظار نمی‌رود مسائل امنیتی مورد بحث قرار گیرد، زیرا وزرای دفاع 2 کشور قرار است اواخر ماه جاری میلادی مذاکرات تخصصی در این زمینه برگزار کنند.

نشست 2 کره که از دوم تا چهارم اکتبر (10تا 12 مهر) در پیونگ یانگ برگزار ش و، رو موهیون رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی و کیم جونگ‌ایل رهبر کره‌شمالی در آن شرکت داشتند 2 طرف بر ارائه روش‌های متفاوت برای کمک به کاهش تنش بین 2 کشور و در عین حال گسترش روابط اقتصادی موافقت کردند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از مقامات وزارت اتحاد کره‌جنوبی  گزارش داد: «همان‌گونه که نخست وزیران به‌دنبال راهکارهایی برای تسهیل اجرای توافقات سران 2 کشور هستند، ما انتظار داریم گفت‌وگوهای آنها تأثیرگذار و سازنده باشد.»

کد خبر 36645

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز